8 ziół dla wsparcia Twojej tarczycy – Magdalena Wszelaki

Zioła adaptogenne są pomocne, jeśli chcesz ustabilizować poziom hormonów. Przyczynią się one również do zmniejszenia poziomu stresu, kortyzolu oraz zbilansowania poziomu T4 – Twojego hormonu tarczycy.

Niżej wymienione zioła, przyprawy i pokarmy mogą wspierać funkcje Twojej tarczycy i łagodzić uciążliwe symptomy poprzez zrównoważenie poziomu hormonów:

Ashwagandha – zioło to pomaga zrównoważyć hormony dzięki uspokojeniu reakcji organizmu na stres. Znane jest również z tego, że zwiększa wytrzymałość fizyczną. W rezultacie może pomóc zwalczyć stany zapalne i wzmocnić odporność całego organizmu. Dodaj trochę ashwagandhy do „kawy” z korzenia mniszka lekarskiego i kuleczek proteinowych, aby wzmocnić efekt.

Eleuthero – nazywany również żeń-szeniem syberyjski z powodu posiadania właściwości podobnych do żeń-szenia panax. Zioło to pomaga obniżyć nadreaktywność osi HPA (system podwzgórze-przysadka-nadnercza), a więc łącznika między mózgiem i innymi narządami (jak np. nerki). Oś ta determinuje reakcję „walcz lub uciekaj” w sytuacjach stresowych. Żeń-szeń syberyjski może pomóc w uzyskaniu równowagi gospodarki hormonalnej, aby tym samym zapobiec nadmiernemu poziomowi adrenaliny oraz zbyt dużemu wyrzutowi kortyzolu. Oczywiście lepsza równowaga hormonalna jest również korzystna dla tarczycy i stabilizuje jej funkcje.

Lukrecja – pomaga chronić tarczycę przed uszkodzeniem oksydacyjnym (nadmiar wolnych rodników) oraz zmniejsza poziom kortyzolu. Lukrecja często jest wykorzystywana przez specjalistów medycyny holistycznej do podniesienia poziom energii u swoich pacjentów.


Silne przeciwutleniacze i środki redukujące stany zapalne mogą wspierać prawidłowe funkcjonowanie tarczycy i chronić ten gruczoł przed różnymi zagrożeniami środowiskowymi. Badania potwierdzają, że toksyny pochodzące ze środowiska „są związane ze zmniejszeniem poziomu hormonów tarczycy lub zaburzeniami ich działania. Zbyt duża ekspozycja na te substancje wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób autoimmunologicznych”(Environmental Exposures and Autoimmune Thyroid Disease, Thyroid. 2010 Jul; 20(7): 755–761). Ponadto nietolerancje pokarmowe i nieszczelne jelito mogą powodować stany zapalne, które znacząco wpływają na zdrowie tarczycy.

„Rygorystyczne badania naukowe z udziałem ponad stu tysięcy osób, badały czy suplementy antyoksydacyjne mogą pomóc w zapobieganiu chorobom przewlekłym, takim jak choroby układu krążenia, nowotwory i zaćmy. W większości przypadków przeciwutleniacze nie zmniejszały ryzyka rozwoju tych chorób (przyp. red. – trzeba tu wziąć pod uwagę to, że mowa o suplementach, które zawierają duże dawki antyoksydantów, a nie o naturalnym pożywieniu, które posiada optymalne ilości tych substancji)”. Ponadto ostatnie badania wykazały również, że chroniczne stany zapalne o niskim nasileniu mogą być podstawą wystąpienia poważnych chorób, takich jak choroba Alzheimera, czy depresja (link 1).

Rośliny będące naturalnymi przeciwutleniaczami:

Kurkuma – znana w Indiach jako „święty proszek” i „przyprawa życia”. Ten wzmacniający zdrowie korzeń to obecnie „gwiazda” w świecie przypraw. Ze względu na zawartą w niej dużą ilość kurkuminy ma ona naukowo udowodnione korzyści zdrowotne. Polifenol to mikroelement, który nadaje kurkumie kolor aksamitki i wysoki poziom przeciwutleniaczy. Te ostatnie pomagają w obniżeniu stanu zapalnego w organizmie, co z kolei zmniejsza atak układu odpornościowego na tarczycę.

Imbir – pochodzi on z aktywnego składnika grubego, supełkowatego korzenia rośliny imbiru i ma silne działanie przeciwzapalne. Imbir pomaga ustabilizować działanie tarczycy i zmniejsza ryzyko wystąpienia jej niedoczynności (Hashimoto) lub nadmiernej aktywności (choroba Gravesa). Aby dodać więcej imbiru do sałatek, spróbuj mojego specjalnego imbirowego sosu sezamowego.

Guggul – ajurwedyjskie zioło wytwarzane z żywicy kwitnącego balsamowca indyjskiego. Zawiera ono sterol roślinny, który pomaga zrównoważyć hormony, stymuluje funkcje tarczycy i wspomaga konwersję T4 do T3.

Redukcja nadmiernego pobudzenia i dlaczego jest to ważne

Wszyscy wiemy, że stres jest szkodliwy dla organizmu człowieka. Kiedy doświadczasz niskiego lub wysokiego poziomu stresu, spoglądając „za kulisy” tego procesu uświadomisz sobie, że masz podwyższony poziom kortyzolu. Ten z kolei zwiększa poziom innych hormonów, które działają prozapalnie. Może to spowodować kaskadę spustoszenia hormonalnego, na którą ludzie reagują w różny sposób. Niektórzy mogą przez nią stracić kontrolę nad życiem na kilka tygodni lub miesięcy, w zależności od stanu ich zdrowia ogólnego. U innych znów może nie wystąpić żadna niepożądana reakcja. Coś tak mocno stresującego jak np. zabieg chirurgiczny może doprowadzić do ukrytej dolegliwości, takiej jak Hashimoto. Zioła mają niesamowite właściwości – mogą zmniejszać lęk, sprzyjać poczuciu spokoju i obniżać poziom kortyzolu.

Wypróbuj te dwa zioła w czasie stresującego dnia lub nocy i poczuj ich magię:

Serdecznik pospolity – jest to „tonik nerwowy”, który pomaga zmniejszyć lęk i nadmierne pobudzenie. Stany te mogą być spowodowane poprzez występowanie nadmiernej ilości hormonów tarczycowych w naszym organizmie i tym samym mogą prowadzić do problemów z tarczycą.

Melisa – badania na zwierzętach pokazują, że melisa zmniejsza poziom hormonu stresu oraz kortyzolu. Do tego zwiększa ilość GABA (kwas gamma-aminomasłowy). Jest to związek chemiczny o działaniu neuroprzekaźnika, który pomaga osiągnąć stan rozluźnienia i przeciwdziała wystąpienia stanów lękowych i napięcia.


Niniejszy artykuł jest tłumaczeniem części publikacji Magdaleny Wszelaki – certyfikowanego holistycznego coacha zdrowia.  Tłumacząc artykuł skupiliśmy się na części, która bezpośrednio dotyczy tematyki ziół wspierających działanie tarczycy. Oryginał znajduje się w tym miejscu.

Chcielibyśmy podkreślić, że powyższy tekst jest naszym tłumaczeniem zagranicznego artykułu i nie był on poddany ocenie merytorycznej przez żadnego specjalistę. W związku z tym poprzez tę publikację w żaden sposób nie odpowiadamy za sposób leczenia stosowany przez czytelników. Artykuł ten posiada szereg porad oraz metod, które czytelnik wdraża u siebie na swoją własną odpowiedzialność. Pamiętaj, że podstawą do podjęcia jakichkolwiek kroków w kwestii leczenia powinna być konsultacja u odpowiedniego specjalisty/lekarza.

2 komentarze do wpisu „8 ziół dla wsparcia Twojej tarczycy – Magdalena Wszelaki”

Dodaj komentarz